Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2020
primitief

Begroting 2020
incl. wijz.

Rekening 2020

Begr versus Rek.

Taakveld

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

Verschil

Volksgezondheid

1.486

0

1.457

0

1.423

0

33

Riolering

3.218

3.941

3.138

3.941

4.065

4.904

35

Afval

2.949

3.847

2.931

3.847

2.996

3.846

-67

Milieubeheer

1.678

0

1.781

0

1.701

0

80

Begraafplaatsen

682

400

657

400

647

363

-26

Totaal lasten/baten

10.014

8.189

9.965

8.189

10.833

9.113

56

Toelichting:
Het voordeel van € 56.000 in dit programma wordt vooral verklaard door:

  • Het voordeel op het taakveld Volksgezondheid bedraagt € 33.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Een nadeel van € 16.000 voor kosten inhuur/ eigen personeel voor de coördinatierol gezondheidsteam.
    • De totale bijdrage aan de GGD viel voor 2020 € 14.000 voordelig uit.
    • De kosten voor het lokaal volksgezondheidsbeleid en de EKD en verwijsindex waren € 31.000 lager.
    • Per saldo waren de toegerekende kosten € 4.000 voordelig.
  • Het voordeel op het taakveld Riolering bedraagt € 35.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De opbrengsten van de rioolheffingen waren € 10.000 lager dan begroot.
    • De diverse onderhoudskosten voor de riolering waren € 92.000 hoger dan begroot.
    • Hetzelfde geldt voor de elektriciteitskosten. Deze waren € 10.000 hoger.
    • De netto kapitaallasten waren € 115.000 lager dan begroot. Hiervan had € 80.000 betrekking op lagere rentekosten.
    • Het project samenwerking was niet gestart, voordeel € 15.000 en de telefoonkosten waren ruim € 15.000 lager.
  • Het nadeel op het taakveld Afval bedraagt € 67.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De opbrengsten van de afvalstoffenheffingen waren € 13.000 lager dan begroot.
    • De rechtstreekse kostentoerekening voor heffingen en invordering rioolheffingen was € 8.000 hoger.
    • Netto leverde de huishoudelijk afval een nadeel op van € 124.000. Dit werd onder andere veroorzaakt door de gedeeltelijke terugbetaling van de Nedvang vergoeding voorgaande jaren nadeel € 30.000, hogere  inzamelingskosten incontinentiemateriaal nadeel € 27.000, hogere personeelskosten nadeel € 42.000, hogere kosten verwijder zwerfafval nadeel € 50.000 en lagere algemene uitgaven voordeel € 25.000.
    • De netto vergoeding voor bron- en nascheiding leverde een voordeel van € 207.000 op.  
    • De papiermarkt was nog steeds slecht. Het papier bracht niets op en er werd en hoger bedrag aan subsidie uitbetaald. Per saldo waren we € 80.000 meer kwijt om het papier te blijven inzamelen.
    • In het totaal waren we voor de milieustraat € 57.000 meer kwijt dan begroot. De opbrengsten waren € 48.000 hoger maar het ophalen, verwerken en vervoeren van de diverse afvalstromen waren € 105.000 hoger.
    • De overige kleine mutatie waren per saldo € 8.000 positief.

De lasten en baten van het Afval vallen binnen het door de raad geaccordeerde systeem van de afvalstoffenheffing. Voor- en nadelen worden op begroting- en rekeningbasis gedoteerd c.q. onttrokken aan de egalisatiereserve afval. Er is daardoor geen sprake van begrotingsonrechtmatigheid

  • Het voordeel op het taakveld Milieubeheer bedraagt € 80.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Van de diverse duurzaamheidsbudgetten bleef € 58.000 over. Hiervan zal € 6.000 als aanvulling worden overgeheveld naar 2021 voor het realiseren van de duurzaamheidsvisie, zie taakveld reserve reservering rekeningsresultaat.
    • De toerekening vanuit de kostenplaatsen en de kapitaallasten waren per saldo € 16.000 lager.
    • werkelijke bestedingen voor de dierenopvang leverde een voordeel van € 7.000 op.
    • Het saldo van de overige posten was € 6.000 voordelig.
  • Het nadeel op het taakveld Begraafplaatsen bedraagt € 26.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De opbrengsten begraafrechten waren € 37.000 lager dan begroot.
    • Het saldo van de overige posten was € 11.000 voordelig. Hiervan was het grootste  voordeel van € 6.000 voor de post onkruidbestrijding.  
Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44