Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting 2020
primitief

Begroting 2020
incl. wijz.

Rekening 2020

Verschil Begroot

Bedragen x € 1.000

baten

lasten

saldo

baten

lasten

saldo

baten

lasten

saldo

Werkelijk

Bestuur en ondersteuning

464

1.957

1.492

464

2.394

1.930

1.379

2.982

1.604

326

Veiligheid

13

2.231

2.218

13

2.236

2.223

20

2.207

2.187

36

Verkeer, vervoer en waterstaat

128

5.353

5.225

128

5.638

5.510

405

5.290

4.884

625

Economie

1.362

1.004

-357

1.362

910

-451

1.484

822

-662

210

Onderwijs

143

3.485

3.343

143

3.435

3.292

372

3.175

2.804

488

Sport, cultuur en recreatie

713

7.606

6.893

721

7.920

7.199

1.083

7.901

6.818

381

Sociaal domein

7.945

33.570

25.625

7.989

34.553

26.564

10.693

37.602

26.909

-345

Volksgezondheid en milieu

8.189

10.014

1.825

8.189

9.965

1.776

9.113

10.833

1.719

56

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

3.980

5.791

1.811

3.970

5.650

1.680

7.203

7.248

45

1.634

Algemene dekkingsmiddelen

57.201

384

-56.817

60.462

384

-60.078

61.453

937

-60.516

439

Overhead

98

8.755

8.658

137

9.920

9.783

285

10.598

10.313

-530

Onvoorzien

0

25

25

0

25

25

0

0

0

25

Vennootschapsbelasting

Saldo van baten en lasten

80.236

80.175

-60

83.578

83.029

-549

93.489

89.594

-3.895

3.346

Mutaties reserves

2.046

2.106

60

12.924

13.473

549

12.867

14.537

1.669

-1.120

Resultaat

82.282

82.282

0

96.502

96.502

0

106.357

104.131

-2.226

2.226

 

Programma

Taakveld

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

Bestuur en ondersteuning

Beheer overige gebouwen en gronden

Bouwgrond niet in exploitatie

328

Bestuur en ondersteuning

Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

Gemeentefonds inclusief coronavergoeding 2e en 3e ronde

737

Bestuur en ondersteuning

Overige baten en lasten

Niet bestede structurele budgetruimte

500

Bestuur en ondersteuning

Overige baten en lasten

Onvoorziene uitgaven

25

Bestuur en ondersteuning

Overige baten en lasten

Overige algemene baten en lasten

89

Bestuur en ondersteuning

Overhead

Automatisering

47

Bestuur en ondersteuning

Overhead

Bijkomende personeelskosten

91

Economie

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Bedrijvenloket

27

Onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Leerlingenvervoer

38

Sociaal domein

Inkomensregelingen

Minimabeleid

108

Sociaal domein

Diversen

Sociaal domein

1.939

Sociaal domein

Inkomensregelingen

WWB Levensonderhoud

1.309

Sport, cultuur en recreatie

Lagere huuropbrengsten  entreegelden

356

Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer en vervoer

Gladheidsbestrijding

45

Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer en vervoer

Onderhoud bruggen

31

Volksgezond en milieu

Afval en Riolering

Afval en riool

64

Volksgezond en milieu

Milieubeheer

Duurzaamheid

51

Volksgezond en milieu

Volksgezondheid

Lokaal volksgezondheidsbeleid

26

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wonen en bouwen

Uitvoering woonwagentaken 

79

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wonen en bouwen

Verkopen onroerend goed

498

Diversen

Diversen

Bijdrage Spuk

202

Diversen

Diversen

Corona bestedingen

225

Diversen

Diversen

Energiekosten

85

Diversen

Diversen

Kapitaallasten

421

Diversen

Diversen

Leges opbrengsten

817

Diversen

Diversen

Resultaten bouwgrond

729

Diversen

Diversen

Salariskosten inclusie inhuur derden

379

Diversen

Diversen

studietoelagen/cursussen

99

Diversen

Diversen

Voormalig personeel

35

Diversen

Diversen

Waterschapslasten

33

Diversen

Diversen

Saldo kleine verschillen

203

Totaal

5.921

3.695

Saldo rekening 2020

2.226

Onderstaand wordt een korte toelichting gegeven van de hierboven genoemde oorzaken van het gerealiseerde resultaat over 2020. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de programma's.

Voordeel taakveld Beheer overige gebouwen en gronden van € 328.000
Het voordeel bestond vooral uit opbrengsten grondverkopen uit de gemeentelijke overige gronden. De grootste opbrengst was de grondverkoop aan LIDL. De begeleidingskosten voor de verkoop van de overhoeken waren hoger dan de opbrengsten.

Voordeel taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds van € 737.000
Het betrof de effecten van de september- en decembercirculaire inclusief de corena compensatie en verrekeningen van voorgaande jaren. In de september- en decembercirculaire was € 618.000 incidenteel beschikbaar gesteld als coronacompensatie.

Voordeel taakveld Overige baten en lasten van € 614.000
Het voordeel op het taakveld overige baten en lasten werd voor het grootste gedeelte verklaard door het niet besteden van de nog aanwezige bestedingsruimte van € 500.000. Hiernaast was geen beroep gedaan op de post onvoorzien van € 25.000, voor inruil van vervangende materiaal werd € 71.000 ontvangen, € 4.000 aan hogere BCF verrekeningen van derden en de vrijval posten van voorgaande jaren leverde een voordeel van € 14.000 op.

Voordeel taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen    van € 27.000   
Van de beschikbaar budgetten voor economische aangelegenheden werd minder besteed.

Nadeel taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken van € 38.000
De betaald bijdrage aan de vervoerders was € 43.000 hoger dan begroot. Hiertegenover staat aan de bijdrage aan de ouders € 5.000 lager was.

Voordeel taakveld Inkomensregelingen van € 108.000
Waarschijnlijk door de corona perikelen is er sprake van lagere uitkeringen voor activiteiten.  Dit levert een voordeel van € 45.000 op. Er werd voor € 23.000 aan uitkeringen IOAZ teruggevorderd. Omdat dit op basis van het voorzichtigheidsbeginsel niet mag worden geraamd is dit een voordeel. De collectieve ziektekostenverzekering was € 21.000 voordelig. Het kindpakket in combinatie met de uitkeringen bijzondere bijstand leverde een voordeel op van € 23.000.

Nadeel taakvelden Sociaal domein van € 1.939.000
Dit betreft het saldo van hoger dan begrote uitgaven aan Wmo Huishoudelijke hulp (€ 540.000), Wmo Begeleiding (€ 661.000) en Jeugdhulp (€ 1.018.000) enerzijds en anderzijds een voordeel van € 283.000 op Participatie.  De oorzaken van de hogere uitgaven zijn onder andere een toename van het aantal cliënten, hogere tarieven en mogelijk de inzet van duurdere jeugdzorg. De lagere uitgaven voor Participatie worden veroorzaakt door een lager dan begrote bijdrage in het exploitatietekort van Stark. Het resultaat in het sociaal domein wordt binnenkort nog nader geanalyseerd. Meer (beleids) informatie over staat opgenomen in de paragraaf transities en het programma sociaal domein.

Voordeel taakveld Inkomensregelingen van € 1.309.000
Het voordeel wordt voor het grootste deel verklaard door lager dan begrote uitgaven voor het inkomensdeel (€ 740.000) en teruggevorderde uitkeringen (€ 220.000). Meer informatie over het verloop van het aantal uitkeringen staat opgenomen in de paragraaf Transities.

Nadeel taakveld Sportaccommodaties van € 356.000
Door de corona perikelen kon weinig gebruik gemaakt worden van onze sportaccommodaties en zwembaden. Ondanks de ontvangen coronavergoeding van € 60.000 was er een forse teruggang in de baten.

Voordeel taakveld Wegen en Bruggen van € 76.000
Door de zachte winter waren kosten voor de gladheidsbestrijding lager. De inkoop van wegenzout en materiaal was € 29.000 lager en de inhuur van derden voor het strooien € 16.000 lager.
In 2020 hoefde er minder klein onderhoud gepleegd te worden aan de bruggen. Hiermee vielen deze kosten € 31.000 lager uit.

Voordeel taakvelden Afval en Riolering van € 64.000
Het voordeel op de taakvelden Afval en Riolering ontstond doordat meer overhead was toegerekend en omdat in riolering meer was geïnvesteerd  waardoor meer kon meer btw worden toegerekend.

Voordeel taakveld Milieubeheer van € 51.000
Van de beschikbare budgetten voor duurzaamheid was minder besteed dan begroot. Hiernaast werd ook nog bijna € 300.000 overgeheveld naar 2021.

Voordeel taakveld Volksgezondheidsbeleid van € 26.000   
Door corona is het activiteitenbudget van € 50.000 dat beschikbaar is gesteld bij het uitvoeringsprogramma voor 'gezondheid en bewegen' niet volledig ingezet.

Voordeel taakveld Wonen en bouwen van € 419.000
De uitvoeringskosten van het woonwagenbeleid waren € 79.000 hoger. Opbrengst verkoop gebouw MFA  en Boerenlaan 5 Smilde leverde een netto opbrengst op van € 498.000.

Nadeel taakveld Overhead onderdeel automatisering € 47.000
Het nadeel ontstaat vooral op het inrichten werkplekken en extra hardware ten gevolge van de corona perikelen.

Voordeel taakveld diversen: Spuk bijdrage exploitatie € 202.000
Het voordeel op de Spuk bijdrage exploitatie wordt vooral veroorzaakt door een directe hogere specifieke uitkering. Tot 2019 konden gemeenten op grond van het  Sportbesluit de btw op uitgaven voor sportvoorzieningen in vooraftrek brengen. Ter compensatie van het vervallen van dit besluit, kunnen gemeenten nu een beroep doen op de Specifieke uitkering sport (SPUK). Op grond van de SPUK ontvangt onze gemeente over 2020 een bedrag van afgerond € 202.000. De SPUK regeling kent een plafond. Op dit moment gaan we ervan uit dat we 100% uitgekeerd krijgen. Volgens de SISA-systematiek is dit medio 2021 bekend.

Nadeel taakveld Overhead onderdeel bijkomende personeelskosten van € 91.000
Het nadeel op de taakveld Overhead voor de bijkomende personeelskosten heeft naast diverse kleine posten met verschillen vooral betrekking op posten voorziening vacatures € 29.000 en de opgenomen stelpost voor de thuiswerkvergoeding van € 66.000.

Nadeel diverse taakvelden corona bestedingen van € 225.000
Ten gevolge van de corona waren bestedingen gepleegd. Een aantal was specifiek bijgehouden. Dit was voor een bedrag van € 255.000  Hiernaast waren ook corona bestedingen ten laste van bestaande budgetten gekomen.

Nadeel diverse taakvelden energiekosten van € 85.000
Voor alle gemeentelijke gebouwen waren de energiekosten hoger dan begoot. Het betrof een aantal gebouwen die weer terug gegaan zijn naar de gemeente, zwembaden, het gemeentehuis en afrekeningen voorgaande jaren.

Nadeel diverse taakvelden kapitaallasten van € 421.000
Dit betreft het saldo van diverse voor- en nadelen. De nadelen betreffen vooral de toerekening van lagere rente aan bouwgrond, hogere afschrijvingslasten, lagere opbrengsten rente langlopende leningen en lagere onderuitputting dan begroot. De voordelen betreffen hogere opbrengst inruil en lagere rentelasten kortlopende leningen.

Voordeel diverse taakvelden totale legesopbrengsten van € 817.000
Door het loskomen van het plan Lievingerveld en een aantal andere grote bouwprojecten waren de leges van de omgevingsvergunningen € 850.000 hoger. Ook de leges voor kabels en leidingen waren
€ 52.000 hoger. Hiertegenover stonden lagere leges begraafrechten van € 37.000 en lagere leges dienstverlening (paspoorten en rijbewijzen) van € 41.000. De overige leges waren € 7.000 lager.

Voordeel diverse taakvelden resultaten bouwgrond van € 729.000
Het betreft een saldering van de verplichte winstneming: € 287.000, bijdrage van het plan bedrijventerrein Ossebroeken: € 175.000, bijdrage voor elke verkochte kavel in het plan Nagtegael: € 266.000 en de mutatie in de voorziening bouwgrond: € 1.000.

Nadeel diverse taakvelden salariskosten inclusief inhuur derden van € 379.000
De overschrijding van de salariskosten wordt vooral verklaard door hogere kosten voor het verwerken van vergunningen. Daar staan ook fors hogere legesvergoedingen tegenover. Daarnaast zijn een aantal vacatures tijdelijk ingevuld d.m.v. externe inhuur omdat deze moeilijk konden worden ingevuld of voor ziektevervanging. Door corona is extra inzet gevraagd van o.a. communicatie- en ict-medewerkers en handhaving.

Voordeel diverse taakvelden studietoelagen/cursussen van € 99.000   
Door de corona perikelen  en het thuiswerken  werd er in 2020 minder geld besteed aan het kunnen volgen van studies en congressen.

Nadeel op het voormalig personeel van € 35.000
Er werd € 28.000 minder uitgegeven aan ww uitkeringen voormalig personeel. Alleen moest er een eenmalige bijdrage betaald worden voor het overnemen van een voormalige medewerker. Hiermee verdween wel toekomstige betalingen en bijkomende risico's.

Voordeel diverse taakvelden waterschapslasten van € 33.000   
Over elke gemeentelijke bezit, woningen en grond, moest waterschapslasten betaald worden. Voor woningen  ging  het om een percentage van de waarde van het pand en voor de gronden ging het om een bedrag per ha. Hierbij werd onderscheid gemaakt in wegen en natuurgebied  Door verkopen en het anders inrichten van gebieden waren de werkelijk te betalen waterschapslasten lager dan begroot.

Voordeel diverse taakvelden saldo kleine verschillen van € 203.000   
Dit is het saldo van diverse overige budgetten waarvan de afwijkingen kleiner zijn dan € 25.000.

Toelichting op de programmarekening

Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:

  • Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten  op de volgende onderdelen:
  • de lasten en baten per programma;
  • de algemene dekkingsmiddelen;
  • het resultaat voor bestemming;
  • de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
  • het resultaat na bestemming.

Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.

Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:

Begrotingsafwijking

Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel

a)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

b)

Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

X

c)

Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

d)

Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

e)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.

  • geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

X

  • geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

f)

Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

  • jaar van investeren

X

  • afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2020

Programma 

Actuele begroting

Rekening

Saldo over (-) en onder schrijding

Soort begrotings-afwijking

Toelichting naar oorzaak en achtergronden bij overschrijdingen > € 100 duizend

 (* € 1.000)

lasten

lasten

Bestuur en ondersteuning – taakveld Ondersteuning organisatie

     9.783

10.313

530

C

Zie toelichting programma Bestuur en ondersteuning

De overschrijding betreft voornamelijk (doorbelaste) uren die onderdeel uitmaken van het totale salarisbudget.

Sociaal domein- taakveld inkomensregelingen / Tozo

0

2.272

2.272

C, D

Zie toelichting programma Sociaal domein

Sociaal domein – taakveld maatwerkdienst-verlening 18+

8.135

9.314

1.179

D

Zie toelichting programma Sociaal domein.

Sociaal domein – taakveld geëscaleerde jeugdzorg

8.981

9.927

946

D

Zie toelichting programma Sociaal domein.

Mutaties

reserves

13.473

14.537

1.064

B

Zie toelichting programma bestuur en ondersteuning onder taakveld reserves.

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44