Programma | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil Begroot | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | Werkelijk |
Bestuur en ondersteuning | 464 | 1.957 | 1.492 | 464 | 2.394 | 1.930 | 1.379 | 2.982 | 1.604 | 326 |
Veiligheid | 13 | 2.231 | 2.218 | 13 | 2.236 | 2.223 | 20 | 2.207 | 2.187 | 36 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 128 | 5.353 | 5.225 | 128 | 5.638 | 5.510 | 405 | 5.290 | 4.884 | 625 |
Economie | 1.362 | 1.004 | -357 | 1.362 | 910 | -451 | 1.484 | 822 | -662 | 210 |
Onderwijs | 143 | 3.485 | 3.343 | 143 | 3.435 | 3.292 | 372 | 3.175 | 2.804 | 488 |
Sport, cultuur en recreatie | 713 | 7.606 | 6.893 | 721 | 7.920 | 7.199 | 1.083 | 7.901 | 6.818 | 381 |
Sociaal domein | 7.945 | 33.570 | 25.625 | 7.989 | 34.553 | 26.564 | 10.693 | 37.602 | 26.909 | -345 |
Volksgezondheid en milieu | 8.189 | 10.014 | 1.825 | 8.189 | 9.965 | 1.776 | 9.113 | 10.833 | 1.719 | 56 |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 3.980 | 5.791 | 1.811 | 3.970 | 5.650 | 1.680 | 7.203 | 7.248 | 45 | 1.634 |
Algemene dekkingsmiddelen | 57.201 | 384 | -56.817 | 60.462 | 384 | -60.078 | 61.453 | 937 | -60.516 | 439 |
Overhead | 98 | 8.755 | 8.658 | 137 | 9.920 | 9.783 | 285 | 10.598 | 10.313 | -530 |
Onvoorzien | 0 | 25 | 25 | 0 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 25 |
Vennootschapsbelasting | ||||||||||
Saldo van baten en lasten | 80.236 | 80.175 | -60 | 83.578 | 83.029 | -549 | 93.489 | 89.594 | -3.895 | 3.346 |
Mutaties reserves | 2.046 | 2.106 | 60 | 12.924 | 13.473 | 549 | 12.867 | 14.537 | 1.669 | -1.120 |
Resultaat | 82.282 | 82.282 | 0 | 96.502 | 96.502 | 0 | 106.357 | 104.131 | -2.226 | 2.226 |
Programma | Taakveld | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | Beheer overige gebouwen en gronden | Bouwgrond niet in exploitatie | 328 | |
Bestuur en ondersteuning | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | Gemeentefonds inclusief coronavergoeding 2e en 3e ronde | 737 | |
Bestuur en ondersteuning | Overige baten en lasten | Niet bestede structurele budgetruimte | 500 | |
Bestuur en ondersteuning | Overige baten en lasten | Onvoorziene uitgaven | 25 | |
Bestuur en ondersteuning | Overige baten en lasten | Overige algemene baten en lasten | 89 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Automatisering | 47 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Bijkomende personeelskosten | 91 | |
Economie | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | Bedrijvenloket | 27 | |
Onderwijs | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Leerlingenvervoer | 38 | |
Sociaal domein | Inkomensregelingen | Minimabeleid | 108 | |
Sociaal domein | Diversen | Sociaal domein | 1.939 | |
Sociaal domein | Inkomensregelingen | WWB Levensonderhoud | 1.309 | |
Sport, cultuur en recreatie | Lagere huuropbrengsten entreegelden | 356 | ||
Verkeer, vervoer en waterstaat | Verkeer en vervoer | Gladheidsbestrijding | 45 | |
Verkeer, vervoer en waterstaat | Verkeer en vervoer | Onderhoud bruggen | 31 | |
Volksgezond en milieu | Afval en Riolering | Afval en riool | 64 | |
Volksgezond en milieu | Milieubeheer | Duurzaamheid | 51 | |
Volksgezond en milieu | Volksgezondheid | Lokaal volksgezondheidsbeleid | 26 | |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Wonen en bouwen | Uitvoering woonwagentaken | 79 | |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Wonen en bouwen | Verkopen onroerend goed | 498 | |
Diversen | Diversen | Bijdrage Spuk | 202 | |
Diversen | Diversen | Corona bestedingen | 225 | |
Diversen | Diversen | Energiekosten | 85 | |
Diversen | Diversen | Kapitaallasten | 421 | |
Diversen | Diversen | Leges opbrengsten | 817 | |
Diversen | Diversen | Resultaten bouwgrond | 729 | |
Diversen | Diversen | Salariskosten inclusie inhuur derden | 379 | |
Diversen | Diversen | studietoelagen/cursussen | 99 | |
Diversen | Diversen | Voormalig personeel | 35 | |
Diversen | Diversen | Waterschapslasten | 33 | |
Diversen | Diversen | Saldo kleine verschillen | 203 | |
Totaal | 5.921 | 3.695 | ||
Saldo rekening 2020 | 2.226 |
Onderstaand wordt een korte toelichting gegeven van de hierboven genoemde oorzaken van het gerealiseerde resultaat over 2020. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de programma's.
Voordeel taakveld Beheer overige gebouwen en gronden van € 328.000
Het voordeel bestond vooral uit opbrengsten grondverkopen uit de gemeentelijke overige gronden. De grootste opbrengst was de grondverkoop aan LIDL. De begeleidingskosten voor de verkoop van de overhoeken waren hoger dan de opbrengsten.
Voordeel taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds van € 737.000
Het betrof de effecten van de september- en decembercirculaire inclusief de corena compensatie en verrekeningen van voorgaande jaren. In de september- en decembercirculaire was € 618.000 incidenteel beschikbaar gesteld als coronacompensatie.
Voordeel taakveld Overige baten en lasten van € 614.000
Het voordeel op het taakveld overige baten en lasten werd voor het grootste gedeelte verklaard door het niet besteden van de nog aanwezige bestedingsruimte van € 500.000. Hiernaast was geen beroep gedaan op de post onvoorzien van € 25.000, voor inruil van vervangende materiaal werd € 71.000 ontvangen, € 4.000 aan hogere BCF verrekeningen van derden en de vrijval posten van voorgaande jaren leverde een voordeel van € 14.000 op.
Voordeel taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen van € 27.000
Van de beschikbaar budgetten voor economische aangelegenheden werd minder besteed.
Nadeel taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken van € 38.000
De betaald bijdrage aan de vervoerders was € 43.000 hoger dan begroot. Hiertegenover staat aan de bijdrage aan de ouders € 5.000 lager was.
Voordeel taakveld Inkomensregelingen van € 108.000
Waarschijnlijk door de corona perikelen is er sprake van lagere uitkeringen voor activiteiten. Dit levert een voordeel van € 45.000 op. Er werd voor € 23.000 aan uitkeringen IOAZ teruggevorderd. Omdat dit op basis van het voorzichtigheidsbeginsel niet mag worden geraamd is dit een voordeel. De collectieve ziektekostenverzekering was € 21.000 voordelig. Het kindpakket in combinatie met de uitkeringen bijzondere bijstand leverde een voordeel op van € 23.000.
Nadeel taakvelden Sociaal domein van € 1.939.000
Dit betreft het saldo van hoger dan begrote uitgaven aan Wmo Huishoudelijke hulp (€ 540.000), Wmo Begeleiding (€ 661.000) en Jeugdhulp (€ 1.018.000) enerzijds en anderzijds een voordeel van € 283.000 op Participatie. De oorzaken van de hogere uitgaven zijn onder andere een toename van het aantal cliënten, hogere tarieven en mogelijk de inzet van duurdere jeugdzorg. De lagere uitgaven voor Participatie worden veroorzaakt door een lager dan begrote bijdrage in het exploitatietekort van Stark. Het resultaat in het sociaal domein wordt binnenkort nog nader geanalyseerd. Meer (beleids) informatie over staat opgenomen in de paragraaf transities en het programma sociaal domein.
Voordeel taakveld Inkomensregelingen van € 1.309.000
Het voordeel wordt voor het grootste deel verklaard door lager dan begrote uitgaven voor het inkomensdeel (€ 740.000) en teruggevorderde uitkeringen (€ 220.000). Meer informatie over het verloop van het aantal uitkeringen staat opgenomen in de paragraaf Transities.
Nadeel taakveld Sportaccommodaties van € 356.000
Door de corona perikelen kon weinig gebruik gemaakt worden van onze sportaccommodaties en zwembaden. Ondanks de ontvangen coronavergoeding van € 60.000 was er een forse teruggang in de baten.
Voordeel taakveld Wegen en Bruggen van € 76.000
Door de zachte winter waren kosten voor de gladheidsbestrijding lager. De inkoop van wegenzout en materiaal was € 29.000 lager en de inhuur van derden voor het strooien € 16.000 lager.
In 2020 hoefde er minder klein onderhoud gepleegd te worden aan de bruggen. Hiermee vielen deze kosten € 31.000 lager uit.
Voordeel taakvelden Afval en Riolering van € 64.000
Het voordeel op de taakvelden Afval en Riolering ontstond doordat meer overhead was toegerekend en omdat in riolering meer was geïnvesteerd waardoor meer kon meer btw worden toegerekend.
Voordeel taakveld Milieubeheer van € 51.000
Van de beschikbare budgetten voor duurzaamheid was minder besteed dan begroot. Hiernaast werd ook nog bijna € 300.000 overgeheveld naar 2021.
Voordeel taakveld Volksgezondheidsbeleid van € 26.000
Door corona is het activiteitenbudget van € 50.000 dat beschikbaar is gesteld bij het uitvoeringsprogramma voor 'gezondheid en bewegen' niet volledig ingezet.
Voordeel taakveld Wonen en bouwen van € 419.000
De uitvoeringskosten van het woonwagenbeleid waren € 79.000 hoger. Opbrengst verkoop gebouw MFA en Boerenlaan 5 Smilde leverde een netto opbrengst op van € 498.000.
Nadeel taakveld Overhead onderdeel automatisering € 47.000
Het nadeel ontstaat vooral op het inrichten werkplekken en extra hardware ten gevolge van de corona perikelen.
Voordeel taakveld diversen: Spuk bijdrage exploitatie € 202.000
Het voordeel op de Spuk bijdrage exploitatie wordt vooral veroorzaakt door een directe hogere specifieke uitkering. Tot 2019 konden gemeenten op grond van het Sportbesluit de btw op uitgaven voor sportvoorzieningen in vooraftrek brengen. Ter compensatie van het vervallen van dit besluit, kunnen gemeenten nu een beroep doen op de Specifieke uitkering sport (SPUK). Op grond van de SPUK ontvangt onze gemeente over 2020 een bedrag van afgerond € 202.000. De SPUK regeling kent een plafond. Op dit moment gaan we ervan uit dat we 100% uitgekeerd krijgen. Volgens de SISA-systematiek is dit medio 2021 bekend.
Nadeel taakveld Overhead onderdeel bijkomende personeelskosten van € 91.000
Het nadeel op de taakveld Overhead voor de bijkomende personeelskosten heeft naast diverse kleine posten met verschillen vooral betrekking op posten voorziening vacatures € 29.000 en de opgenomen stelpost voor de thuiswerkvergoeding van € 66.000.
Nadeel diverse taakvelden corona bestedingen van € 225.000
Ten gevolge van de corona waren bestedingen gepleegd. Een aantal was specifiek bijgehouden. Dit was voor een bedrag van € 255.000 Hiernaast waren ook corona bestedingen ten laste van bestaande budgetten gekomen.
Nadeel diverse taakvelden energiekosten van € 85.000
Voor alle gemeentelijke gebouwen waren de energiekosten hoger dan begoot. Het betrof een aantal gebouwen die weer terug gegaan zijn naar de gemeente, zwembaden, het gemeentehuis en afrekeningen voorgaande jaren.
Nadeel diverse taakvelden kapitaallasten van € 421.000
Dit betreft het saldo van diverse voor- en nadelen. De nadelen betreffen vooral de toerekening van lagere rente aan bouwgrond, hogere afschrijvingslasten, lagere opbrengsten rente langlopende leningen en lagere onderuitputting dan begroot. De voordelen betreffen hogere opbrengst inruil en lagere rentelasten kortlopende leningen.
Voordeel diverse taakvelden totale legesopbrengsten van € 817.000
Door het loskomen van het plan Lievingerveld en een aantal andere grote bouwprojecten waren de leges van de omgevingsvergunningen € 850.000 hoger. Ook de leges voor kabels en leidingen waren
€ 52.000 hoger. Hiertegenover stonden lagere leges begraafrechten van € 37.000 en lagere leges dienstverlening (paspoorten en rijbewijzen) van € 41.000. De overige leges waren € 7.000 lager.
Voordeel diverse taakvelden resultaten bouwgrond van € 729.000
Het betreft een saldering van de verplichte winstneming: € 287.000, bijdrage van het plan bedrijventerrein Ossebroeken: € 175.000, bijdrage voor elke verkochte kavel in het plan Nagtegael: € 266.000 en de mutatie in de voorziening bouwgrond: € 1.000.
Nadeel diverse taakvelden salariskosten inclusief inhuur derden van € 379.000
De overschrijding van de salariskosten wordt vooral verklaard door hogere kosten voor het verwerken van vergunningen. Daar staan ook fors hogere legesvergoedingen tegenover. Daarnaast zijn een aantal vacatures tijdelijk ingevuld d.m.v. externe inhuur omdat deze moeilijk konden worden ingevuld of voor ziektevervanging. Door corona is extra inzet gevraagd van o.a. communicatie- en ict-medewerkers en handhaving.
Voordeel diverse taakvelden studietoelagen/cursussen van € 99.000
Door de corona perikelen en het thuiswerken werd er in 2020 minder geld besteed aan het kunnen volgen van studies en congressen.
Nadeel op het voormalig personeel van € 35.000
Er werd € 28.000 minder uitgegeven aan ww uitkeringen voormalig personeel. Alleen moest er een eenmalige bijdrage betaald worden voor het overnemen van een voormalige medewerker. Hiermee verdween wel toekomstige betalingen en bijkomende risico's.
Voordeel diverse taakvelden waterschapslasten van € 33.000
Over elke gemeentelijke bezit, woningen en grond, moest waterschapslasten betaald worden. Voor woningen ging het om een percentage van de waarde van het pand en voor de gronden ging het om een bedrag per ha. Hierbij werd onderscheid gemaakt in wegen en natuurgebied Door verkopen en het anders inrichten van gebieden waren de werkelijk te betalen waterschapslasten lager dan begroot.
Voordeel diverse taakvelden saldo kleine verschillen van € 203.000
Dit is het saldo van diverse overige budgetten waarvan de afwijkingen kleiner zijn dan € 25.000.
Toelichting op de programmarekening
Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:
- Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten op de volgende onderdelen:
- de lasten en baten per programma;
- de algemene dekkingsmiddelen;
- het resultaat voor bestemming;
- de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
- het resultaat na bestemming.
Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.
Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:
Begrotingsafwijking | Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel | |
a) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
---|---|---|---|
b) | Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
c) | Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
d) | Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | X | |
e) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | ||
| X | ||
| X | ||
f) | Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | ||
| X | ||
| X |
Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2020
|