Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2020
primitief

Begroting 2020
incl. wijz.

Rekening 2020

Begr versus Rek.

Taakveld

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

Verschil

Bestuur

1.641

0

1.819

0

1.768

0

51

Burgerzaken

920

354

925

354

867

332

36

Beheer overige gebouwen en gronden

175

95

175

95

343

620

357

Ondersteuning organisatie

8.755

98

9.920

137

10.598

285

-530

Treasury

-197

1.230

-197

1.135

377

1.433

-277

OZB woningen

410

3.563

410

3.563

391

3.634

89

OZB niet-woningen

172

2.765

172

2.731

168

2.617

-111

Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

0

49.642

0

53.032

0

53.769

737

Overige baten en lasten

-754

15

-500

15

4

427

-93

Mutaties reserves

2.106

2.046

13.473

12.924

14.537

12.867

-1.120

Resultaat van de rekening van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten/baten

13.227

59.809

26.197

73.988

29.054

75.984

-860

Toelichting:
Het nadeel van € 860.000 in dit programma wordt per saldo verklaard door:

  • Het voordeel op het taakveld bestuur van € 51.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Het salaris en bijkomende kosten waren voor (voormalige) bestuurders € 25.000 lager dan begroot.
    • De kosten voor de begeleiding vertrek wethouder waren ruim € 14.000.
    • Door een goed rendement bij de verzekeraar hoefde aan de pensioenvoorziening voor de bestuurders maar  € 4.000 extra worden toegevoegd.  
    • Door corona vielen de vergoeding commissies, de studiekosten en de vergaderkosten € 19.000 lager uit.
    • De toerekening van de kostenplaatsen was € 26.000 lager dan begroot.
    • De overige kleine mutaties waren per saldo € 1.000 nadelig.
  • Het voordeel op het taakveld burgerzaken van € 36.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De werkelijke lasten voor het Geografisch informatiesysteem waren € 29.000 lager dan begroot.
    • In 2020 is geen BRP audit gehouden. Dit leverde een voordeel van € 9.000.
    • De leges opbrengsten burgerzaken minus de aanschafkosten en rijksafdrachten waren per saldo € 28.000 nadelig.
    • De toerekening van de kostenplaatsen was € 18.000 lager dan begroot.
    • De overige kleine mutaties waren per saldo € 8.000 voordelig.
  • Het voordeel op het taakveld Beheer overige gebouwen en gronden van € 357.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Verkoop grond aan de LIDL leverde zonder de nog te maken kosten in 2021 een netto  voordeel op € 379.000.
    • Het overige leverde een nadeel van € 22.000 op en wordt vooral veroorzaakt door de kosten verkopen van  overhoeken.
  • Het nadeel op het taakveld Ondersteuning organisatie van € 530.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Door toerekening van diverse overheadkosten ontstaat er een nadeel van € 970.000.
    • De proceskosten leverde een voordeel € 23.000 op. Dit gold ook voor kosten internet en  communicatie. Deze waren € 16.000 lager.
    • Van de specifiek en incidenteel bedragen was nog € 379.000 te weinig overgeheveld. Dit voordeel op de onderdelen bedrijfsvoering en dienstverlening € 366.000, pilot inzet sociale media € 3.000 en onderzoekkosten gebouwenbeleid € 10.000, wordt via het taakveld reserves en voorzieningen alsnog overgeheveld.
    • De overige kleine mutaties waren per saldo € 22.000 voordelig.
  • Het nadeel op het taakveld Treasury van € 277.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Door aflossing van de lening door Enexis verviel de begrote ontvangen rentepost van € 35.000.
    • Een samenstelling van diverse oorzaken veroorzaken een groot verschil in de begrote en  werkelijk toegerekende rente. De belangrijkste oorzaak is dat de rentetoerekening aan de bouwgrond van 1,91%  verlaagt moest worden naar 1,32% Voor de algemene dienst had dit een nadeel van circa € 130.000.
  • Het nadeel op het taakvelden OZB woningen en OZB niet woningen van € 22.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De werkelijke opbrengsten van de OZB woningen en niet woningen waren € 28.000 lager.
    • De rechtstreekse kostentoerekening voor heffingen en invordering rioolheffingen was € 1.000 hoger.
    • De kosten voor de uitvoering Wet WOZ waren € 7.000 lager.
  • Het voordeel op het taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds van € 737.000.
      • Het betrof de effecten van september- en decembercirculaire inclusief de corona compensatie en verrekeningen van voorgaande jaren. In afzonderlijke brieven was raad over de effecten van de circulaires geïnformeerd. In september- en decembercirculaire was € 618.000 incidenteel beschikbaar gesteld als coronacompensatie. Het niet bestede bedrag van de coronacompensatie willen we via de bestemming van het rekeningsaldo beschikbaar houden voor de coronaperikelen in 2021.
  • Het voordeel op het taakveld Overige baten en lasten bedraagt € 93.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
      • Op de post onvoorzien van € 25.000 is geen beroep gedaan. Hetzelfde gold voor de nog aanwezige begrotingsruimte van € 501.000.
      • De stelpost onderuitputting van -/- € 1.026.000 verviel. De onderuitputting betreft het begrote voordeel in de kapitaallasten van de nog niet gerealiseerd investeringen. De werkelijke voordelen staan verspreid over alle taakvelden.
      • Vrijval niet bestede verplichtingen van voorgaande jaren en ontvangen belastingen voorgaande jaren, voordeel € 14.000. Hiernaast was er een opbrengst van € 71.000 voor de inruil van de vervangingsinvesteringen.
      • Er werd € 18.000 niet direct toe te rekenen coronakosten op dit taakveld verantwoord.
      • Er werd € 266.000 ontvangen als bijdrage 2019 en 2020 voor de verkochte kavels in het plan Nagtegael, € 49.000 ontvangen voor de a fwikkeling faillissement Jadezorggroep en € 21.000 vergoeding voor ondersteunende diensten Zonnepanelenpark  BV.
      • De gemeente kon bijna € 4.000 meer BTW van de gemeenschappelijke regelingen declareren bij het BCF fonds.
  • Per saldo € 1.120.000 lagere dotaties uit of aan de reserves. De  mutaties reserves in dit programma bestaan uit:
      • De afwijkingen tussen de begrote en de werkelijke toevoegingen of onttrekkingen aan de reserves om de werkelijke lasten of verschillen tussen lasten en baten van bijvoorbeeld afval, riolering en onderhoud te dekken. De grootste negatieve mutaties zijn de lagere bijdrage van € 245.000 uit reserve onderhoud gebouwen, de niet noodzakelijke beschikking van € 325.000 voor het afboeken boekwaarde geluidscherm Spier, de niet begrote toevoeging van € 212.000 aan de reserve kapitaallasten wegen en bruggen en de hogere werkelijke overheveling van budgetten van  € 600.000 dat genoemd was in het raadsvoorstel van 10 december 2020. De hogere bijdrage voor de vervangingsinvesteringen leverde een voordeel van € 188.000 op.
    Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44