Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeelsbeleid

2020 stond, ook voor het personeelsbeleid in het kader van Corona. Hoe passen we de landelijke richtlijnen toe in onze organisatie? Hoe te werken op kantoor? Hoe gaan we om met thuiswerken? Hoe geven we de aandacht aan de thuiswerkende collega’s? Dit is een greep van de vragen waar we in 2020 de antwoorden op hebben gegeven. E.e.a. is gedaan binnen de opgezette werkgroepen, zoals de Coronawerkgroep.

Vanwege de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren hebben alle medewerkers met ingang van 1 januari 2020 een arbeidsovereenkomst gekregen in plaats van een aanstelling. Op Midnet is een Personeelshandboek geplaatst waarin alle personeelsbeleid en –regelingen zijn opgenomen die voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving.
In het eerste kwartaal van 2020 is voldaan aan de verplichting in de nieuwe cao Gemeenten om een reglement Geschillencommissie vast te stellen en voor de behandeling van geschillen aan te sluiten bij de geschillencommissie Noord-Drenthe.

Daarnaast is er meer aandacht gekomen voor veiligheid, gezondheid en welzijn. De in 2019 aangestelde Arbo adviseur voert regie op de uitvoering van de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en er zijn twee preventiemedewerkers aangesteld en opgeleid. In 2020 hebben we stappen gezet met ons rookbeleid. De rookruimte in het gemeentehuis is gesloten, we hebben een rook-abri op de parkeerplaats buiten gerealiseerd. Verschillende medewerkers hebben succesvol deelgenomen aan de ‘stoppen met roken’ cursus.

Verder is een start gemaakt met de professionalisering van de aanpak van ziekteverzuim door het vaststellen van een visie op verzuim in het managementteam en het aanbesteden van een nieuw contract met een Arbodienst.
Ook is een aanbesteding gestart voor begeleiding bij het ontwikkelen van agressiebeleid en agressietrainingen.
De implementatie van beide aanbestedingen vindt in de eerste helft van 2021 plaats.

De instroom van nieuwe medewerkers en de uitstroom van (pensioengerechtigde) medewerkers was in 2020 een ander aandachtspunt. Het vinden van nieuwe medewerkers in een krappe arbeidsmarkt kost in toenemende mate tijd en energie.
We hebben een nieuw Werving- en selectiebeleid ontwikkeld dat na vaststelling door de directie vanaf 2021 kaders en ondersteuning biedt bij het vinden van nieuwe medewerkers, maar ook voor de doorstroom van onze eigen medewerkers.  

Het afgelopen jaar zijn teamleiders binnen Midden-Drenthe voor het eerst gestart met Strategische personeelsplanning (SPP). In de essentie is SPP een methodiek waarmee je knelpunten op het gebied van personele bezetting en inzet kunt voorkomen of op kunt lossen. Het is dus een hulpmiddel voor leidinggevenden om op een effectieve en gerichte manier te sturen op de optimale bezetting van een team. Voor het komend jaar zal er gewerkt worden aan het moderniseren van de ontwikkel- en beoordelingsgesprekken.

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44