Informatievoorziening
De ontwikkelingen op het gebied van informatisering gaan snel en vragen constant aandacht. Voor alles wat we als gemeente doen is informatie nodig. Onze informatievoorziening is essentieel voor de dienstverlening aan onze inwoners en het goed functioneren van onze interne bedrijfsvoering. De afgelopen jaren is er een achterstand ontstaan in het bij de tijd houden van onze informatievoorziening. Eind 2020 heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de komende jaren de benodigde verbeteringen te kunnen realiseren voor een toekomstbestendige informatievoorziening.
Een van die verbeteringen is het zaakgericht werken, dat vormt in onze organisatie de basis achter onze dienstverlening en interne bedrijfsvoering. In 2020 is er een onderzoek uitgevoerd over de wijze waarop wij vormgeven aan zaakgericht werken en hoe wij dit kunnen verbeteren. In navolging van dat onderzoek is er in 2020 gestart met een nadere uitwerking om het zaakgericht werken weer aan te laten sluiten bij de huidige eisen en wensen.
Op het gebied van ICT zijn er ook diverse landelijke ontwikkelingen en wetgevingen waar wij onze informatievoorziening op moeten aanpassen. Wij spelen hier op in door deze naar onze eigen gemeentelijke praktijk te vertalen. Een belangrijke wettelijke verplichting waar we in 2020 aan hebben gewerkt is de Omgevingswet, waarbij het aansluiten op het landelijke digitale stelsel (DSO) een randvoorwaarde is.
Informatieveiligheid en privacy
Informatieveiligheid en privacy zijn cruciale randvoorwaarden in de dienstverlening richting onze inwoners en bedrijven. Hier zijn wij continue mee bezig, we streven naar maximale borging. Een van de middelen die daarvoor worden gebruikt is de ENSIA audit. ENSIA is de verantwoordingssystematiek waarbij de toetsing van diverse aandachtsgebieden rondom informatiebeveiliging is samengevoegd en gestroomlijnd tot één audit, wat de efficiëntie ten goede komt. De horizontale verantwoording over informatieveiligheid sluit aan op de gemeentelijke planning en control-cyclus. Hierdoor hebben we meer overzicht over de informatieveiligheid van onze gemeente.
Archief
Sinds de inwerkingtreding van de Wet revitalisering generiek toezicht (in 2012) is de gemeente zelf verantwoordelijk voor het toezicht op haar informatie- en archiefbeheer en voeren wij hieromtrent jaarlijks een zelftoets uit. Uit de jaarlijkse zelftoets is gebleken dat er nog een groot aantal verbeterslagen te maken zijn op het gebied van het informatie- en archiefbeheer. De formatie is in 2020 vertrekt en de eerste acties zijn in 2020 in gang gezet.