Juridische zaken
WOB-verzoeken
In 2020 was sprake van een groot aantal (18) WOB-verzoeken
Corona-aanpak
Inzet juristen in VRD juridische helpdesk voor gemeenten
Bezwarencommissie
Het secretariaat van de commissie bezwaarschriften is een belangrijke taak inclusief de voorbereiding op de advisering door de commissie aan het gemeentebestuur. In 2018 en 2019 zijn in totaal 92 respectievelijk 117 bezwaarschriften ontvangen. In 2020 zijn er 77 bezwaarschriften ontvangen waarvan er 36 op het gebied van het sociaal domein. De hoeveelheid ontvangen bezwaarschriften verschilt nogal van jaar tot jaar en wordt deels veroorzaakt door de inhoud van de genomen besluiten en deels door bijvoorbeeld nieuwe landelijke of gemeentelijke regelgeving, spraakmakende infra- of bouwprojecten of het uitvoeren van handhavingstrajecten.
Ook in 2020 is voorafgaand aan de voortzetting van de bezwaarprocedure via de commissie bezwaarschriften zoveel mogelijk bekeken of er tegemoet gekomen kan worden aan het bezwaar. Dit kan verduidelijking of aanpassing van het besluit inhouden of zelfs tot intrekking van het besluit leiden.
Beroepszaken
Eventuele beroepsprocedures zijn onderdeel van het werk van de vakafdeling, waar nodig wordt juridische zaken aangehaakt.