Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Corona en participatie
In 2020 is onze communicatie-inzet vooral gericht geweest op de coronacrisis. Dat hebben we samen met de VRD gedaan, waarbij we uiteraard ook communicatie naar onze gemeente hebben vertaald.

We hebben veel geëxperimenteerd met digitale communicatie met onze inwoners, want hoe organiseer je participatie in tijden van corona, zonder fysiek contact?

We hebben enquêtes uitgezet en digitale bijeenkomsten met inwoners, stakeholders en partners georganiseerd:
Enquêtes over onder meer:

  • De Esweg (Noord- Zuid route)
  • Het fietsplan
  • Afvalinzameling
  • De raadsvisie

Online bijeenkomsten over onder meer:

  • Jeugdakkoord
  • Sportakkoord
  • Kleinschalige zonne- en windparken
  • Klantenpanel

Deze manier van communicatie vraagt improvisatie, maar de opbrengsten waren goed. Bijkomend voordeel is dat we op deze manier ook andere doelgroepen bereiken zoals jongeren en ouders van jongen gezinnen. In de toekomst gaan we dan ook vaker kiezen voor hybride bijeenkomsten, waarbij we fysieke en digitale bijeenkomsten en digitale enquêtes combineren.

Maatwerk en middelen
Uitgangspunt bij al onze communicatie is maatwerk: welk middel of welke middelen passen het beste bij het vraagstuk, het beoogde doel en de doelgroep? Middelen die we daarvoor ontwikkelen en inzetten zijn onder meer: het tijdschrift De Thuisblijver, flyers voor bijvoorbeeld minimaregelingen en het scheiden van afval, advertorials in de Krant van Midden-Drenthe, onze website en sociale media en (digitale) bijeenkomsten.

Website en sociale media
We hebben onze website laten toetsen op toegankelijkheid. In september 2020 hebben we onze toegankelijkheidsverklaring kunnen publiceren. In 2021 gaan we aan de slag met een nieuwe website, waarvoor we eerst intern en extern een inventarisatie van alle wensen gaan maken. Sociale media worden steeds belangrijker als communicatiemiddel. Zeker in het afgelopen jaar hebben we veel gebruik gemaakt van Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Voor het vieren van mijlpalen, boodschappen van het college en het communiceren van mooie resultaten.

Crisiscommunicatie
In 2020 was veel crisiscommunicatie gericht op de coronacrisis, maar ook de boerenprotesten hebben communicatie-inzet gevraagd. Meestal in goede samenwerking met de VRD of andere betrokken gemeenten. Heeft regelmatig gezorgd voor snelle acties en veel inzet, ook op incourante uren.

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44