Taakveld overhead en verdeling apparaatskosten
Om de raad meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en meer zeggenschap over die kosten te geven, is in de BBV bepaald dat in de begroting een apart overzicht opgenomen wordt van de overheadkosten.
Onder overhead vallen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead.
Door deze definitie te gebruiken kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan bepaalde taakvelden. Bijvoorbeeld de personeelskosten van de medewerkers van een bepaalde afdeling, rente- en afschrijvingslasten en andere kosten die direct verband houden met het betreffende taakveld.
Netto waren de kosten van de overhead € 530.000 hoger dan begroot. Dit is vooral te verklaren door hogere personeelskosten inhuur derden als gevolg van o.a. ziektevervanging, incidentele opgaven en uitvoering coronaregelingen. Ook zijn er in 2020 extra kosten gemaakt om het thuiswerken en digitaal vergaderen te faciliteren. Met deze kosten was in de begroting geen rekening gehouden.