Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico's

Onderwerp

Omschrijving van het risico

Risico-score

Risico-kans in %

Bedrag

Risico-bedrag

I of S

Reactie

Beheersmaatregel

Sociaal domein
Het sociaal domein

De kosten binnen het sociaal domein stijgen de komende jaren met gemiddeld € 750.000. De verwachting is dat door de invoering van verschillende maatregelen uit het programma Sociaal Domein deze kostenstijging met 50% kan worden teruggebracht. Het risico bestaat dat dit niet of in beperkte mate gaat lukken.  

3c

40%

375.000

150.000

S

verminderen / accepteren

Het beleid overeenkomstig aanpassen. Het aanwenden van de opgebouwde reserve.

Participatiewet
Eigen risico Inkomensdeel 

Uitkeringslasten tot 107,5% van het door het rijk toegekende inkomensdeel komen voor risico van de gemeente. De geraamde rijksbijdrage bedraagt afgerond € 7.344.500. 7,5% hiervan is € 550.838.
Gelet op de arbeidsmarkt is de risicokans lager ingeschat.

3c

20%

550.838

110.168

S

verminderen / accepteren

In de werkprocessen is veel aandacht voor het voorkomen van fraude. In het kader van de re-integratie worden zoveel mogelijk bijstandsgerechtigden naar werk begeleid. Een plotselinge stijging van het aantal bijstandsgerechtigden kan echter niet altijd worden opgevangen.

Arbeidsparticipatie
Loonkostensubsidie

Open einderegeling

5a

20%

80.000

16.000

S

accepteren

Afhankelijk van de jaarlijkse uitkomst keuring moet uit eigen middelen worden bijgedragen.

Overhead
Garantiestellingen

De gemeente heeft nog 2 gewaarborgde geldleningen. Restant waarde is nog € 1,683 miljoen. Het risicobedrag stellen wij op 25%

1b

15%

420.750

63.113

I

Accepteren/ beheersen

Wij kunnen hier niet zelf op sturen maar volgen het kritisch.

Grondexploitatie
Bouwgrondexploitatie BIE plannen (bedrag is 25% van de boekwaarde 31/12/2020)

De boekwaarden en de begrote lasten worden niet meer afgedekt door de begrote baten.

1c

15%

1.355.750

203.363

I

beheersen

Toekomstige negatieve resultaten worden direct via een voorziening genomen. Pas investeren als er reële verkopen worden verwacht. Het saldo van de reserve bouwgrond is van voldoende omvang. 

Gemeentefonds
Gemeentefonds (bedrag is 5% van het totale begrote bedrag 2021)

Door aanpassingen in de accressen, lagere groei dan gemiddeld en het nadelig effect op de herijking gemeentefonds.

4d

60%

2.676.300

1.605.780

I

accepteren

Indien van toepassing kortingen doorrekenen aan de budgetten van de vakafdelingen.

Milieu
Zonneleningen.

Er is een risico dat de verstrekte zonneleningen niet worden terugbetaald.

1c

15%

380.000

57.000

I

beheersen

Jaarlijks wordt de zonnelening afgelost waarmee het risico ook wordt afgebouwd.

Overhead
Staatssteun & Europese aanbesteding

Onvoldoende kennis over de complexe regelgeving op dit gebied waardoor ten onrechte Staatssteun wordt verschaft of onjuist wordt aanbesteed. 

1b

15%

500.000

75.000

S

verminderen

Processen zijn zo ingericht dat in principe advisering plaatsvindt door Juridische zaken  (Staatssteun) en / of  de inkoper (gecoördineerde inkoopfunctie).

Ruimtelijke ordening
Legesopbrengsten omgevingsvergunningen 

Dat de begrote legesopbrengsten niet worden gerealiseerd. Zeer conjunctuurgevoelig.

3b

20%

714.000

142.800

I

verminderen

Flexibel inspelen op de lastenkant als de baten/werkzaamheden achterblijven.

Begraafplaatsen
Opbrengst begraafrechten  

Dat de begrote legesopbrengsten niet worden gerealiseerd.

4a

15%

400.000

60.000

I

verminderen

Informeren over mogelijkheden gemeentelijke begraafplaatsen, lasten verlagen

Overhead
Digitale dienstverlening  (bedrag is een ingeschat bedrag)

Welke schade een inbraak kan veroorzaken is nauwelijks te geven. Hangt af van de informatie die er wordt afgehaald en wat ermee wordt gedaan.

2b

15%

500.000

75.000

I

voorkomen

Optimale beveiliging en jaarlijks via een audit toetsen.

Economische ontwikkeling
Handhaving kettingbeding Westeinde 52A.

Mogelijk dat een schadeloosstelling moet worden betaald om het kettingbeding te beëindigen. 

1C

15%

450.000

67.500

I

beheersen

De planning is om op dit gebied te bestemmen als parkeerplaats en niet voor de supermarkt. Bij de planontwikking hiermee rekening houden.

Omgevingswet
Financiële gevolgen van de invoering

Dat de nieuwe omgevingswet een naderende financiële mistbank kan gaan worden.

4c

50%

500.000

250.000

I/S

beheersen

Welke financiële gevolgen brengt dit met zich mee? Tja, dát kan eigenlijk nog niemand overzien. Tijdig inspelen op verschuiving van werkzaamheden.

Civiele projecten
Financiële gevolgen hogere uitvoeringskosten en langere looptijd project.

Door meer inspraak, onderzoek en marktontwikkelingen kunnen civiele projecten duurder worden dan begroot

3b

20%

4.000.000

800.000

I/S

beheersen

Continu de kredieten monitoren.

Overige projecten
Financiële gevolgen hogere uitvoeringskosten en langere looptijd project.

Door meer inspraak en marktontwikkelingen kunnen overige projecten duurder worden dan begroot

4a

15%

15.000.000

2.250.000

I/S

beheersen

Continu de kredieten monitoren.

Corona effecten

Om besmettingen te minimaliseren zijn diverse maatregelen genomen

I

beheersen

De insteek is om de gemaakte kosten vergoed te krijgen door het Rijk.

PAS (Programma Aanpak Stikstof) ontwikkelingen.

Kan gevolgen hebben voor diverse bouwontwikkelingen

I

accepteren/ beheersen

Het PAS kan niet meer worden gebruikt voor het verlenen van vergunningen. Er moeten landelijk nieuwe beleidsregels opgesteld worden. 

5.925.723

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44