Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing
De hoofddoelen van het afvalstoffenbeleid 2016-2019 zijn een scheidingspercentage van 75% en 100 kg restafval per inwoner per jaar in 2020. Op dit moment is het scheidingspercentage 75% en 158 kg restafval per inwoner per jaar.
Per saldo zijn de lasten zo goed als in evenwicht. Het is een verschil van € 100.
Het kleine tekort wordt onttrokken aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Op 31 december 2020 heeft de reserve een saldo van bijna € 542.000.
Door een lichte stijging in de uitgaven (doorwerken vanuit 2019, indexeringen van bestaande contracten en nieuwe aanbestedingen) waren de tarieven voor 2020 met circa € 7 per aansluiting verhoogd.
Alleen zijn een aantal positieve en negatieve afwijkingen.
De belangrijkste positieve afwijkingen zijn.
a. Lagere kosten ophalen vuil € 42.000
b. Netto saldo Nedvang € 171.000
c. Lagere kosten kwijtschelding € 15.000
d. Netto lagere toerekening btw € 77.000
e. Hoger baten afvalstoffenheffing € 13.000
f. Overige lagere uitgaven € 3.000
De belangrijkste negatieve afwijkingen zijn:
a. Hogere toegerekende overhead: € 33.000
b. Hogere kosten inhuur derden: € 42.000
c. Hogere stortkosten € 81.000
d. Inzameling incontinentiemateriaal € 27.000
e. Inzamelen oud papier € 80.000
f. Netto hogere kosten milieustraat € 58.000
Onderbouwing toegerekende kosten
0.10 Mutaties reserves
Voor 2019 zijn de verwachte meerkosten door afkeur PMD gedekt door een bijdrage uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing.
0.4 Taakveld overhead
De toegerekende kosten betreffen de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.
7.3 Taakveld afval
De toegerekende kosten betreffen alle kosten die gemaakt worden voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Op dit taakveld worden ook de kosten van heffing en invordering van de afvalstoffenheffing verantwoord.
1.2 Taakveld openbare orde en veiligheid
De toegerekende kosten betreffen de kosten van de inzet van een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) voor toezicht en handhaving.
2.1 Taakveld verkeer en vervoer
De toegerekende kosten betreffen een deel van de kosten van het schoonmaken en (toezien op) schoonhouden van de openbare ruimte van veeg- en zwerfafval.
6.3 Taakveld inkomensregelingen
De toegerekende kosten betreffen de kosten van kwijtschelding afvalstoffenheffing.
Toerekenbare BTW
De toegerekende kosten betreffen de geraamde btw op de exploitatie.
Taakveld | Bedrag | % van de totale lasten afval |
---|---|---|
Lasten | ||
0.4 overhead | 221.657 | 7,1% |
7.3 afval | 2.993.420 | 96,2% |
1.2 openbare orde en veiligheid | 3.592 | 0,1% |
2.1 verkeer en vervoer | 193.755 | 6,2% |
6.3 inkomensregelingen | 78.213 | 2,5% |
Toerekenbare BTW | 468.743 | 15,1% |
totale lasten | 3.959.381 | 127,2% |
Baten | ||
0.4 overhead | 0 | 0,0% |
7.3 afval | -734.354 | -23,6% |
1.2 openbare orde en veiligheid | 0 | 0,0% |
2.1 verkeer en vervoer | -38.396 | -1,2% |
0.10 Mutaties reserves | -74.956 | -2,4% |
6.3 inkomensregelingen | 0 | 0,0% |
totale lasten | -847.705 | -27,2% |
Saldo lasten minus baten | 3.111.675 | 100,0% |
Totaaloverzicht baten en lasten afvalstoffenheffing 2020 | ||
De toegerekende lasten | 3.111.675 | |
Leges opbrengsten aansluitingen afvalstoffenheffing | -3.111.579 | |
Verschil | 97 | |
Verloop egalisatiereserve tarief afvalstoffenheffing 2020 | ||
Verwachte stand op 1 januari 2020 | 616.777 | |
Mutatie | -75.053 | |
Stand op 31 december 2020 | 541.725 |