Taakvelden

Openbare orde en Veiligheid

Ontwikkelingen

Wat waren de doelen voor 2020?
Voor 2020 waren een aantal doelen vastgesteld. Het vaststellen van het Integraal veiligheidsplan is daar één van. Dit Integraal veiligheidsplan is een samenwerking tussen de gemeenten Meppel, Westerveld en Midden-Drenthe en het doel was om deze in het eerste kwartaal van 2020 door de raad te laten vaststellen. Naast het vaststellen van het integraal veiligheidsplan was een andere belangrijke doelstelling het verder uitwerken van het thema ondermijning. In 2019 is hiervoor een ondermijningsbeeld opgesteld.

Wat hebben we bereikt?

En toen kwam corona.

  • In maart 2020 werden wij allen geconfronteerd met de mondiale verspreiding van het COVID-19 virus die inmiddels ook Nederland had bereikt. Vanaf dat moment werd alles anders. De crisisorganisatie kwam in beeld en al snel was een GRIP 4 situatie afgekondigd. De voorzitter van de Veiligheidsregio had het voor het zeggen en stelde tot december 2020 een aantal noodverordeningen vast . Deze verordeningen vormden de basis voor toezicht en handhaving. Om de regionale crisisorganisatie goed neer te kunnen zetten is er een beroep gedaan op capaciteit vanuit verschillende gemeenten, ook de gemeente Midden-Drenthe heeft capaciteit geleverd.  Er werd deelgenomen aan verschillende stafsectie binnen de VRD en vanuit de gemeente Midden-Drenthe hebben is er een regionale coördinator handhaving geleverd.
  • Naast dat er regionaal een crisisstructuur opgezet moest worden, moest ook onze lokale crisisorganisatie in actie komen. Onze lokale crisisorganisatie had een grote taak, de regionale en landelijke lijnen moesten lokaal worden uitgevoerd en vertaald naar onze inwoners. Daarnaast werd er invulling gegeven aan de handhaving van de regels en is er gekeken wat voor effecten de COVID-19 crisis op onze eigen organisatie heeft/had. Onze inwoners hebben behoefte aan duidelijkheid met betrekking tot de maatregelen. Het goed kunnen uitleggen van de maatregelen heeft daarom altijd de prioriteit gekend. De adviseurs veiligheidszaken hebben een prominente plek binnen zowel de lokale als de regionale crisisorganisatie.
  • Al met al heeft de COVID-19 crisis ons tot op heden veel tijd en capaciteit gekost. Vooral in het begin, toen alles nog nieuw was, is er veel tijd en capaciteit naar de lokale en regionale crisisorganisatie gegaan. Ook nu gaat er nog een gedeelte van onze tijd en capaciteit naar het bestrijden van de crisis en de regionale en lokale crisisorganisatie. Dit heeft geresulteerd in het feit dat een aantal grote onderwerpen zijn uitgesteld, zo ook het vaststellen en het verder opstellen van het IVP. Dit hebben wij in overleg met de andere gemeenten (Meppel en Westerveld) besloten. Het besluit is genomen om verschillende redenen; Er was geen tijd en capaciteit om het IVP verder vorm te geven, het was niet de tijd om prioriteiten te stellen omdat de prioriteiten door de crisis elders lagen en als laatste zou er in 2021 een nieuwe Veiligheidsmonitor plaatsvinden. Deze Veiligheidsmonitor vormt de basis voor het Integraal Veiligheidsplan. Naast het integraal veiligheidsplan, zijn er geen verdere acties of stappen gezet met betrekking tot ondermijning (los van het aanpakken van de urgente casuïstiek). De grootte van het onderwerp/thema en de tijd en capaciteit die hiervoor nodig is om het efficiënt te kunnen aanpakken, maakt dat het opzetten van een aanpak is uitgesteld.
  • Het bemensen van de lokale en regionale crisisorganisatie heeft ons tijd en capaciteit gekost, maar heeft ons ook veel opgeleverd. De Drentse samenwerking op het gebied van de bestrijding van COVID-19 is één die landelijk gezien veel aandacht krijgt. We weten elkaar ten tijde van crisis goed te vinden en vast te houden. We krijgen het voor elkaar om met relatief beperkte capaciteit een bestendige regionale en lokale crisisorganisatie op te zetten. Als Midden-Drenthe hebben wij ons in deze samenwerking goed neergezet. We hebben ons van onze beste kant laten zien en hebben, als relatief één van de kleinere gemeentelijke organisaties, een grote bijdrage kunnen leveren. Er is veel dank en waardering uitgesproken door andere gemeente over de bijdrage van de gemeente Midden-Drenthe. Er zijn nieuwe samenwerkingen aangegaan die hebben geleid tot zichtbaarheid en erkenning.  
  • Onze eigen organisatie heeft daarnaast laten zien bestendig te zijn voor een dergelijke crisis. Met de beperkte capaciteit die er is, zijn er veel zaken gerealiseerd en opgezet. Er zijn samenwerkingen aangegaan die niet vanzelfsprekend zijn. Meerdere uitdagingen zijn de revue gepasseerd maar, ondanks dat we het allemaal voor het eerst hebben gedaan, hebben we de crisis toch goed het hoofd geboden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Naast dat we in 2020 veel tijd en capaciteit hebben besteed aan de bestrijding van de COVID-19 crisis, zijn er ook andere zaken gerealiseerd. Er is veel tijd en aandacht besteed aan de jaarwisseling. Er zijn verschillende gesprekken gevoerd met belanghebbenden uit de verschillende dorpen en er is een meldpunt voor het carbidschieten opgezet. Het meldpunt heeft geresulteerd in meer dan honderd meldingen, waarvan de melders allemaal zijn gebeld om de regels en veiligheidsvoorschriften uit te leggen. Er is daarnaast veel aandacht besteed aan het opstellen van een draaiboek met de verschillende ketenpartners.
  • De aanpak van de jeugdgroep Beilen is verder uitgewerkt en. Het plan van aanpak is vastgesteld in de gemeentelijke driehoek en een eerste evaluatie heeft plaatsgevonden. Met de ketenpartners wordt er hard gewerkt, ondanks COVID-19, om zicht te houden op de groep en daar waar nodig in te springen.
  • De samenwerkingsovereenkomst met GGZ Drenthe Duurzaam Verblijf, de Politie en de gemeente Midden-Drenthe is vastgesteld en ondertekend door de betrokken partijen. De betrokken partners geven aan elkaar beter te kunnen vinden.
  • Veel ad-hoc zaken zijn het afgelopen jaar de revue gepasseerd. Zo hebben we te maken gehad met een aantal boerendemonstraties die veel tijd en capaciteit van ons hebben gevraagd.
  • Al met al is het een jaar geweest waarin de COVID-19 crisis en de waan van de dag, op het gebied van veiligheid, leidend is geweest.

Lasten & baten

Lasten

347

15,7 %

Baten

10

49,7 %

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44