Ontwikkelingen
- Op basis van een door de raad in 2020 vastgesteld plan van aanpak is gewerkt aan de totstandkoming van de bestuurlijke visie. Een kerngroep bestaande uit raadsleden, collegeleden en vertegenwoordigers van de ambtelijke organisatie heeft hierbij het voortouw genomen. De visie is in maart 2021 door de raad vastgesteld.
- Als gevolg van de maatregelen om het Coronavirus te beteugelen, is er per april 2020 digitaal vergaderd door de raad. De strikt noodzakelijke advisering en besluitvorming kon zo gecontinueerd worden. Veel andere werkzaamheden (voorbeelden zijn integriteit, vervolg overleg samenwerking raad, debat training en raadsexcursie) zijn uitgesteld of geannuleerd.
- De opmerking van de accountant om aandacht te schenken aan integriteit, is voor de raad zelf voorbereid vanuit de Werkgroep financieel overleg. De bijeenkomst daarover heeft in januari 2020 plaatsgevonden. Het vervolg is uitgesteld tot 2021.
Wat hebben we bereikt?
- Het uitvoeringsprogramma voor de raadsperiode 2018-2022 dat in 2019 is vastgesteld, is de basis voor de beleidsontwikkeling.
- In maart 2020 heeft de rekenkamercommissie het onderzoek naar Afvalbeleid en de rol van de raad aangeboden aan de raad. In 2020 heeft de rekenkamer het onderzoek over overlast voorbereid, dat is in april 2021 aan de raad aangeboden en besproken in commissie en raad.
- De raad heeft in september een voorstel aangenomen op basis waarvan er gestart is met het project om te komen tot de aanbesteding voor een nieuw raadsinformatiesysteem en bestuursinformatiesysteem.
- De werkgroep Democrazy heeft de stand van zaken rond de pilot over de verkeersveilige schoolomgeving gepresenteerd aan de raad en is met de uitvoering hiervan begonnen. Er hebben drie scholen gereageerd. Daaruit wordt één school geselecteerd voor deelname aan de pilot.
- Raadsleden worden zo veel mogelijk (gezien de Coronamaatregelen meest digitaal) aan de voorkant van het beleidsproces betrokken, samen met inwoners en organisaties. Daarbij wordt op een interactieve manier gebruik gemaakt van verschillende werkwijzen (werkgroep, stuurgroep, werkbezoek, informatiebijeenkomst etc.).
- Een is door de accountant goedgekeurde jaarrekening.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De raadsleden en commissieleden zijn gefaciliteerd en begeleid bij het digitaal vergaderen. Daarvoor zijn aan sommigen laptops in bruikleen beschikbaar gesteld en is geïnvesteerd in het anders inrichten van de raadszaal om op 1,5 meter afstand daar te kunnen vergaderen. In de maanden juni tot en met september 2020 kon er korte tijd op die manier weer fysiek vergaderd worden.
- De rekenkamercommissie heeft digitaal gesprekken gevoerd met alle fracties om en groslijst te maken van te onderzoeken onderwerpen.
- De vacature binnen de rekenkamercommissie is ingevuld. Raadsleden zijn betrokken geweest bij deze procedure. De heer Kos is door de raad benoemd per 1 januari 2021. De rekenkamer bestaat per 1 januari 2021 uit drie personen (een voorzitter en twee leden).
- Er is een projectgroep ingericht om een nieuw raadsinformatiesysteem aan te schaffen. Een externe projectleider is hiervoor in december 2020 aangetrokken. Dit project moet in september 2021 zijn afgerond. Het project wordt begeleid door een klankbordgroep waarin de opdrachtgevers (raad en college) zijn vertegenwoordigd.
- In het kader van de totstandkoming van de visie is een fotowedstrijd gehouden om de visie in beelden te vatten. De winnende foto is in maart 2021 bekend gemaakt bij de vaststelling van de visie.
- In dit jaar heeft de raad in totaal 11 keer vergaderd en er waren 22 voorbereidende commissievergaderingen. Ten aanzien van de inzet van raadsinstrumenten hebben zeven van de acht fracties in 2020 totaal 22 schriftelijke artikel 33 vragen gesteld richting het college (in 2019 waren dat in totaal 21 en in 2018 zijn er 39 formele schriftelijke vragen gesteld). Tijdens de raadsvergaderingen zijn in totaal 25 moties ingediend.
- De werkgeverscommissie is in 2020 niet formeel bij elkaar geweest ten aanzien van griffieaangelegenheden. Een delegatie van de werkgeverscommissie heeft zich bezig gehouden met het vaststellen van de functiebeschrijving van de griffier. Maandelijks ontvangen de fractievoorzitters een update van de werkzaamheden zoals genoemd in het vastgestelde griffiejaarplan voor 2019/2020.
- Er is in 2020 met betrokkenheid van de leden van werkgroep Financieel Overleg gestart met een Europese aanbestedingsprocedure om te komen tot een nieuwe accountant. Het voorstel is in maart 2021 aan de raad aangeboden.