Taakvelden

Verkeer, wegen en water

Ontwikkelingen

  • Samen richting nul verkeersslachtoffers

In Nederland vallen elke dag twee doden in het verkeer. In Drenthe komt er gemiddeld elke veertien dagen iemand om in het verkeer. Jaarlijks raken honderden mensen ernstig gewond. Harde cijfers, maar het zijn niet alleen cijfers. Het zijn familieleden, vrienden of collega’s van ons die soms levenslang de gevolgen van een verkeersongeluk met zich meedragen. Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat de laatste jaren het aantal ernstige verkeersslachtoffers toeneemt, dat geldt ook voor Drenthe en ook voor onze gemeente Midden-Drenthe. Om dit tij te keren is de Mobiliteitsraad Drenthe (voorheen Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe) de campagne ‘Samen richting Nul verkeersslachtoffers!’ gestart. De Mobiliteitsraad Drenthe is een overlegorgaan waar de wethouders van de Drentse gemeenten, de gedeputeerde van de provincie en de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord in vertegenwoordigd zijn.

  • Duurzame mobiliteit

In Nederland hebben we afgesproken dat we de uitstoot van CO2 in 2030 willen beperken met 49% ten opzichte van de uitstoot in 1990. De EU-doelstellingen voor 2030 zijn een vermindering van de CO2-uitstoot met ten minste 40%.
Om deze doelstellingen te halen moeten we ook op gemeentelijk niveau ons steentje bijdragen om zo onze mobiliteit ook in de toekomst mogelijk te maken. Op elk schaalniveau moeten we daarvoor het bestaande mobiliteitssysteem fundamenteel veranderen. We moeten op zoek naar een duurzame mobiliteit die veilig, comfortabel en minder belastend is voor het milieu.
Wij zetten daarom stevig in op stimuleringsmaatregelen voor de fiets, elektrificering, het gebruik van duurzame brandstoffen en de aanleg van een duurzame infrastructuur. Een duurzaam bereikbaar Midden-Drenthe, Drenthe en Nederland, daar gaan we voor.

  • Klimaatadaptatie

Het klimaat verandert. De afgelopen jaren waren de zomers droog en heet, terwijl de zware zomerse buien tot wateroverlast leiden. Deze effecten hebben invloed op onze leefomgeving, waardoor we ons zullen moeten aanpassen aan de veranderingen die nu al merkbaar zijn. Het aanpassen aan het klimaat (klimaatadaptatie) zal een steeds grotere rol hebben op onze leefomgeving.

Wat hebben we bereikt?

  • Verkeersslachtoffers

Verkeer en de cijfers over verkeer zijn van veel factoren afhankelijk. In een jaar met veel gladheid en laagstaande zon kunnen er meer ongevallen zijn dan anders. Daarom is het van belang om dit soort cijfers over een langere periode te bekijken. In 1970 waren er in Nederland 3.500 verkeersdoden. In 1998 nog 1.149. Met veel maatregelen, op landelijk en lokaal niveau hebben we dit weten terug te dringen naar 661 in 2019 (De cijfers van 2020 zijn op dit moment nog niet beschikbaar). Dat zijn er 17 minder dan in 2018.
De cijfers voor de gemeentelijke wegen zijn erg laag. Daarom kijken we ook naar provinciale en landelijke cijfers. Van de dodelijke slachtoffers is landelijk gezien één derde in de auto en één derde op de fiets. Hoewel we in de gemeente kleine aantallen hebben lijkt het dat wij deze trend ook volgen.

Wanneer we onze gemeente vergelijken met Nederland, Drenthe en gemeenten met 25.000-50.000 inwoners valt op dat wij meer verkeersongevallen en fors meer verkeersdoden hebben.

Wanneer wij het aantal verkeersdoden bekijken per 100 km weglengte zien we het beeld verschuiven. Wij hebben 1,8 verkeersdoden per 100 km weglengte en vallen daarmee, op basis van de onderverdeling, in de middenmoot.

  • Klimaatatlas

Om invulling te geven aan klimaatadaptatie werkt de gemeente Midden-Drenthe nauw samen met andere gemeenten, provincies en waterschap. Concreet is in 2020 de klimaatatlas opgeleverd voor de gemeente Midden-Drenthe. Hierin zijn effecten van de klimaat thema's droogte, hittestress, overstromingen en wateroverlast weergegeven voor onze gemeente. Deze klimaatatlas vormt de leidraad om met belanghebbenden in gesprek te gaan. Hier zal in 2021 invulling aan worden gegeven.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Infrastructuur

Om de verkeersveiligheid en de duurzame bereikbaarheid te verbeteren hebben we verschillende maatregelen uitgevoerd, van klein tot groot. Hieronder beschrijven we een aantal projecten en werkzaamheden.

  • Aanleg Rotonde A28, afrit 30

Afrit 30 van de A28 is de hoofdtoegang van het snelwegnetwerk voor Midden-Drenthe. Het ontsluit Beilen, met de bedrijventerreinen Ossebroeken, Dambroeken en de Zuidmaten. Het distributiecentrum van de Jumbo ligt onder aan de afrit. Ook is dit een belangrijke toegang voor de dorpen en een groot deel van het buitengebied rond Beilen. Onder aan de westelijke afrit was al een rotonde. In 2020 hebben we een rotonde aangelegd op de oostelijke afrit 30 van de A28. Hiermee is de doorstroming en de verkeersveiligheid enorm verbeterd.
In 2021 ronden we de laatste werkzaamheden van het project af, waaronder de plaatsing van het Boertje nabij de rotonde. Het boertje moet grondig gerestaureerd worden. Samen met de Historische Vereniging Beilen en de C&W de Boer Stichting zoeken we naar een duurzame oplossing voor deze restauratie.

  • Herinrichting Westeinde-Hoofdstraat-Oosteinde Westerbork

Als laatste project van het totaalverbetering van de infrastructuur in en rond Westerbork zijn we in 2020 gestart met de herinrichting van het Westeinde-Hoofdstraat-Oosteinde. Bij deze herinrichting zetten we stevig in op de fiets, waarbij we in het profiel ook rekening hebben gehouden met de passeerbaarheid van landbouwvoertuigen en openbaar vervoer. De werkzaamheden van het Westeinde en het Oosteinde zijn afgerond. In 2021 gaan we verder met de werkzaamheden van de Hoofdstraat. We verwachten dat de werkzaamheden klaar zijn voor de bouwvak van 2021.

  • Geluidsscherm Spier

In 2020 hebben we de voorbereidingen getroffen om het huidige ingestorte geluidsscherm te verwijderen en een nieuw geluidsscherm langs de A28 bij Spier te bouwen. Samen met inwoners hebben we verschillende varianten onderzocht voor het nieuw te bouwen scherm. De keuze is daarbij gevallen op een Greenwall. In december 2020 heeft de raad besloten om het krediet beschikbaar te stellen om het project te realiseren.

  • Eekhoutswijk

Tijdens inloopbijeenkomsten voor het realiseren van passeerhavens hebben meerdere aanwonenden van de Eekhoutswijk aandacht gevraagd voor de snelheid van het verkeer op de Eekhoutswijk. Als proef hebben we twee drempels aangelegd waar personenauto's voor moeten afremmen, maar landbouwverkeer gewoon overheen kan rijden. Begin 2021 evalueren we de maatregelen.

  • Spoorwegovergangen Hooghalen

Op 22 mei 2020 is er helaas een ongeval geweest op een onbewaakte spoorwegovergang tussen Hooghalen en Beilen, waarbij de machinist is omgekomen. Na het ongeval is er een intensieve samenwerking ontstaan tussen de grondeigenaar, NS, ProRail en de gemeente om het probleem op te lossen. Na de zomer is er een noodweg aangelegd, waardoor de twee onbewaakte spoorwegovergangen tussen Hooghalen en Beilen gesloten konden worden. In 2021 wordt de definitieve weg aangelegd.

  • Noord-zuidroute Beilen

Één van de onderdelen uit het uitvoeringsprogramma is de Noord-Zuidroute door Beilen. Om de randvoorwaarden en de bandbreedte te bepalen is er begin 2020 een bijeenkomst met raadsleden gehouden. Om een beeld te krijgen wat inwoners en verkeersdeelnemers belangrijk vinden is er in het najaar van 2020 een enquête uitgezet. Met de resultaten gaan we in 2021 de plannen uitwerken.

  • Fietsplan

In het voorjaar van 2020 heeft de commissie opiniërend gesproken over de uitgangspunten van het fietsplan. Door de coronacrisis konden we de participatie helaas niet oppakken op de manier zoals wij gedacht hadden. Daarom hebben we eind 2020 een enquête gemaakt. Deze zetten we begin 2021 online. Met de input van de enquête kunnen we het fietsplan verder uitwerken.

  • Laadpalen

In 2018 is een concessie voor het plaatsen van 1000 laadpalen in de provincie Drenthe en Groningen gestart. Veel gemeenten in Groningen en Drenthe doen mee met deze concessie, zo ook wij. Voor een periode van 3 jaar worden de laadpalen geplaatst door de concessiehouder. We zien de laatste tijd dat de aanvragen van particulieren stijgen. Ook zijn we van plan om als gemeente binnen deze concessie in 2021 te starten om circa 15 laadpalen te plaatsen op strategische plekken.

  • Scan Civiele Projecten

Als gevolg van de overschrijding bij de Rotonde A28 heeft de gemeenteraad gevraagd om meer inzicht te krijgen in de civiele projecten. In de zomer en het najaar hebben we een scan uitgevoerd op de civiele projecten. Deze scan in opiniërend in de commissie Ruimte en Groen behandeld. Als vervolg op de Scan Civiele Projecten verwachten we medio 2021 uitgewerkte scenario's ter besluit vorming voor te kunnen leggen.

  • Gedragsbeïnvloeding

Een duurzame veilige bereikbaarheid realiseer je niet alleen door in infrastructuur te investeren. Daarom heeft Mobiliteitsraad Drenthe afgesproken om naast de investeringen in infrastructurele maatregelen ook te investeren in gedragsbeïnvloeding. De gemeentes investeren 1 euro per inwoner en de provincie doet hier een euro bij. De gedragsbeïnvloedingsprojecten voeren wij in regioverband uit. In totaal hebben wij in de regio Zuid-west Drenthe een budget van ruim € 300.000. Enkele projecten die we in onze regio Zuid-west Drenthe vaak jaarlijks uitvoeren: Fietsverlichtingscampagne, Fietscontrole, Veilig door 't dorp, Mobiel in de hand, fiets aan de kant, Streetwise, Verkeersouders, Alcohol en drugs in het verkeer, Oppoetsen en bijtanken, Training veilig landbouwverkeer, Scootmobielcursus, Seniorenbeurs mobiliteit en veiligheid.
Door de coronacrisis hebben we een aantal onderdelen niet uit kunnen voeren, met name op scholen. We hebben daarom samen, en in overleg, met de regio en de provincie meer ingezet op algemenere campagnes en gedragsbeïnvloeding via online tools.

  • Grootschalig onderhoud vijver Pinksterbloem Beilen

De vijver Pinksterbloem is eind van de vorige eeuw aangelegd bij de ontwikkeling van de woonwijk rondom de Pinksterbloem, Boterbloem, Speenkruid en Kalmoes. Met het aanpakken van grootschalig onderhoud aan de waterpartij Pinksterbloem dragen wij bij aan een prettige leefomgeving. Door een natuurlijk proces vindt er slibvorming plaats op de bodem van de vijver. In 2020 zijn de voorbereidingen gestart voor het baggeren van dit slib. Deze onderhoudswerkzaamheden zullen uiteindelijk een positieve bijdrage leveren aan een betere diversiteit, een betere doorstroming van het oppervlaktewater en een versterkend effect hebben op de huidige flora en fauna. In het najaar van 2021 wordt gestart met de uitvoering.

Lasten & baten

Lasten

5.290

100,0 %

Baten

405

100,0 %

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44