Ontwikkelingen
- Vooruitlopend op de gezamenlijke nieuwbouw in het voortgezet onderwijs in Beilen is in het nieuwe schooljaar 2020/2021 gestart met een gezamenlijke brugklas;
- In de buurtacademies worden cursussen voor volwassenen verzorgt, zoals het verhogen van taal- en digitale vaardigheden. Door de corona pandemie ligt dit al lange tijd stil.
- We gaan de samenwerking met kinderopvang, onderwijs en zorg verstevigen;
- Hiervoor is extra aandacht in de Lokale Educatieve Agenda overleggen;
- We gaan de organisatie en de aanpak van de LEA opnieuw vormgeven;
- In het najaar van 2020 wordt op een groot deel van de voorscholen binnen de IKC 16 uur voorschoolse educatie aangeboden aan doelgroepkinderen met een JGZ indicatie;
- Het komende jaar zal er een regionaal uitvoeringsprogramma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities beschreven worden;
- 2020 stond in het teken van de corona crisis. De komende jaren zullen we aandacht moeten besteden aan de effecten daarvan op het gebied van onderwijs, studiekeuzes, schooluitval enzovoort.
Wat hebben we bereikt?
- We zijn gestart met het afstemmingsoverleg kinderopvang, onderwijs en zorg. Hierin worden onder andere zorgroutes en de samenwerking voor uitvoering besproken en bijgesteld, zoals:
- in 2020 is het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities vastgesteld;
- er is een lokale uitwerking beschreven van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities;
- er is een routekaart dagbesteding en arbeid ontwikkelt;
- er is een Ontwikkelnota voor o.a. het voorschools aanbod geschreven voor peuters tussen 2,5 en 4 jaar;
- Ouders van kinderen in de kinderopvang, voor- en vroegscholen en (speciaal)basisonderwijs hebben gebruik kunnen maken van de noodopvang gedurende de corona pandemie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Met verschillende gemeentelijke afdelingen (leerplicht, Wmo, jeugd en beleid en samenleving), de IKC’s en het voorgezet onderwijs zijn we structureel overleg gaan voeren over processen, taken, verantwoordelijkheden en verbindingen. Hiermee beogen we sneller de juiste hulp in te kunnen zetten en aanvullend op elkaar te werken;
- In het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare positie is een aanpak beschreven die ertoe bijdraagt de positie van kwetsbare jongeren te verbeteren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Dit regionaal programma is opgesteld in samenwerking met de Noord Midden-Drentse gemeenten (Aa en Hunze, Assen, Tynaarlo, Noordenveld en Midden-Drenthe), het samenwerkingsverband passend onderwijs en het Drenthe College als contactschool;
- In verband met de verschillende regio-indelingen (arbeidsmarktregio, regio-indeling passend onderwijs en het Noord Midden-Drents samenwerkingsverband) is er een lokale uitwerking beschreven van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities. Daardoor is een totaaloverzicht ontstaan van mogelijkheden voor jongeren uit Midden-Drenthe;
- De routekaart dagbesteding en arbeid is ontwikkelt in samenwerking met een aantal PrO/VSO scholen waar leerlingen uit Midden-Drenthe onderwijs volgen. Deze routekaart is een beschrijving van het proces voor een sluitende aanpak voor jongeren die vanuit Pro/VSO doorstromen naar dagbesteding of arbeid;
- De voorscholen hebben het educatieve aanbod uitgebreid naar 16 uur per week voor doelgroepkinderen met een (risico op) taal- en/of ontwikkelachterstand. Ook het aanbod voor reguliere peuters is verhoogd naar 8 uur per week.
- Het aanbod voor volwasseneneducatie, de activiteiten voor het project Naar een geletterd en Digisterk Midden-Drenthe en de cursussen op de buurtacademies zijn zover als mogelijk was uitgevoerd binnen de maatregelen van de corona pandemie.