Taakvelden

Economische promotie

Ontwikkelingen

  • Ontwikkelingen
    Ons platteland leeft! Het belang van de vrijetijdssector in Midden-Drenthe als bron van inkomsten, werkgelegenheid, het in stand houden van voorzieningen in de dorpen en daarmee een aantrekkelijk woon- en leefklimaat voor onze inwoners is groot en kan nog veel groter worden. Daarom is het belangrijk dat zowel de provincie, gemeente, het toeristische platform (VTRB) en de ondernemers blijven investeren in de kwaliteit van het toeristisch-recreatieve product. De uitdaging voor de komende jaren is om – met de veranderende wensen van de bezoekers en bewoners – onze mooie plattelandsgemeente nog aantrekkelijker te maken en te houden.

In de Koersnota Vrijetijdseconomie 2018-2022 en het coalitieakkoord 2018-2022 van het college worden stevige ambities geformuleerd voor de economie van de vrije tijd: meer banen, meer bestedingen en meer overnachtingen.

Een belangrijke ontwikkeling waar we allen, en dus ook de toeristische sector, mee te maken hebben is de komst van COVID-19 in 2020. Dit heeft er voor gezorgd dat we op allerlei vlakken hebben moeten schakelen. Voor sommige ondernemers heeft de pandemie hen geen windeieren gelegd; veel Nederlanders gingen in 2020 in Nederland op vakantie en wisten met regelmaat onze provincie te vinden. Dit zorgde voor volle campings, restaurants en vakantieparken. Echter, er zijn ook sectoren die hard(er) getroffen zijn, zoals bijvoorbeeld de groepsaccommodaties.

Wat hebben we bereikt?

  • Koersnota vrijetijdseconomie 2018-2022:
  1. In de raadsvergadering van 1 februari 2018 is de Koersnota vrijetijdseconomie 2018-2022 (unaniem) vastgesteld.
  2. De nota Vrijetijdseconomie is een gezamenlijk initiatief van de gemeente, het toeristisch platform en andere betrokkenen uit het werkveld. Doel: meer bezoekers, die langer blijven, meer besteden en vaker terugkomen!
  • Stichting Marketing en Promotie Midden-Drenthe:
  1. Stichting Tourist Info Midden-Drenthe is sinds 1 juli 2018 omgezet naar Stichting Marketing en Promotie Midden-Drenthe en richt zowel op (toeristische) informatievoorziening als regiopromotie.
  2. 2020 was het eerste volle jaar dat de toeristisch regisseur werkzaam is. Inmiddels heeft de toeristisch regisseur een groot netwerk zowel in onze gemeente als daarbuiten opgebouwd.
  3. Samenwerkingen zijn verder opgebouwd/verstevigd en er is veel aan productontwikkeling gedaan, geheel in Drenthe-stijl (met ons eigen Midden in Drenthe sausje).
  4. De toeristisch regisseur en TIP-coördinator hebben de beleidsmedewerker ondersteund bij het communiceren tijdens het begin van de Corona-crisis. Met name in het begin van de crisis waren er veel vragen bij zowel ondernemers als toeristen; we hebben dit gezamenlijk opgepakt zodat iedereen bereikt en bediend werd.
  • Wandelknooppuntennetwerk Midden-Drenthe:
  1. Gemeenteraad heeft €100.000 beschikbaar gesteld door fase 1 van het wandelknooppuntennetwerk. Provincie zorgt voor cofinanciering van € 30.000.
  2. Eind 2019 is het Recreatieschap Drenthe bezig gegaan met de daadwerkelijke aanleg van het wandelknooppuntennetwerk fase 1. Deze fase was in het voorjaar van 2020 klaar en dit is feestelijk geopend.
  3. In 2020 is veelvuldig gebruik gemaakt van het wandelnetwerk fase 1 in onze gemeente. Dit kwam mede door de pandemie waar we in leven. Er was ontzettend veel vraag naar de wandelknooppuntenkaarten. Een evaluatie van fase 1 volgt.
  4. De wens is om in 2021/2022 fase 2 op te pakken, zodat we een gemeente-dekkend (en uiteindelijk provincie-dekkend) netwerk krijgen. Voordat we met fase 2 kunnen starten komt er eerst nog een raadsvoorstel om het plan financieel dekkend te krijgen.
  • Toeristenbelasting

Als gevolg van corona waren in het begin van het seizoen de accommodaties gesloten; we hebben daarom alle belastingplichtigen in augustus benaderd met de vraag een inschatting te maken van het aantal overnachtingen. Uit deze inventarisatie bleek een verwacht lagere bezetting van zo'n 10 à 15%. Uit de definitieve aangiftes bleek uiteindelijk dat het werkelijk aantal overnachtingen  iets hoger is dan geraamd.
Wel is er sprake van verschillen: bungalowparken. campings, hotels en B&B's hadden een hogere bezetting. Groepsaccommodaties kregen te maken met een lagere bezetting. Bungalowparken gaven aan dat de verhuur van het aantal accommodaties hoger is maar met gemiddeld een lagere bezetting.      

  • Vitale Vakantieparken

Midden-Drenthe heeft veel vakantieparken. Die zijn van groot belang voor de lokale economie en werkgelegenheid. Er zijn parken bij met voldoende toekomstperspectief, maar er zijn ook verouderde parken die hun oorspronkelijke functie verloren hebben. De vitalisering van de vakantieparken is een Drenthe-breed project: Vitale Vakantieparken. De gemeenten, provincie en de sector werken samen aan zowel het versterken van vakantieparken met voldoende toekomstperspectief, als aan het transformeren van niet-vitale parken. Ze worden ondersteund door de Taskforce Vitale Vakantieparken. Die is vanaf 2019 operationeel en blijft dat in elk geval tot 2023. De middelen zijn daarvoor beschikbaar gesteld. Als gevolg van de Corona-crisis is in 2020 de voortgang van de beide pilots Hart van Drenthe en De Hullen gestagneerd. Wel hebben we samen met alle partners bruikbare tools voor het transformatieproces ontwikkeld, denk aan een routekaart en kwaliteitskaarten. Daarmee kunnen we in 2021 het proces met de niet-vitale parken weer oppakken. Startpunt hiervoor zal zijn de Koersnotitie Vitale Vakantieparken, die ook in 2021 aan de raad aangeboden zal worden. Bij het transformatieproces zijn veel belangen betrokken, die we zorgvuldig moeten afwegen. Dit proces vraagt om kwaliteit, wat automatisch betekent dat het ook tijd zal vragen.
In 2020 heeft De Reeënwissel zich aangemeld voor het Recreatie Excellentieprogramma. Met ondersteuning van de Taksforce werken de eigenaren aan een parkprojectplan, om het park naar de Europese top te brengen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Koersnota vrijetijdseconomie 2018-2022:
  1. In 2020 hebben we onder andere dorpsommetjes omgezet, plattegronden gemaakt, welkomstborden vernieuwd en gewerkt aan onze digitale vindbaarheid. Ook werken we vanuit recreatie en toerisme mee aan onze gemeentelijke fietsnota.
  2. We hebben een positieve grondhouding en staan open voor nieuwe initiatieven in de sector.
  • Stichting Marketing en Promotie Midden-Drenthe:
  1. Door COVID-19 konden een aantal plannen niet doorgaan (zoals de gebiedssafari met de gemeenteraad, bustour TIP-vrijwilligers en de ondernemerscafees) en hebben we op een aantal punten moeten schakelen. Wel hebben we gezamenlijk volop kunnen werken aan productontwikkeling.
  2. Eind 2020 heeft de stichting een jaarverslag en jaarplan (in overleg met de sector en gemeente) gemaakt.
  • Wandelknooppuntennetwerk Midden-Drenthe:
  1. Door veelvuldig overleg met de werkgroep wandelknooppuntennetwerk Midden-Drenthe goed contact met de grondeigenaren te hebben, zijn we tot een netwerk gekomen waar iedereen zich in kan vinden.
  2. Gezamenlijk met het Recreatieschap Drenthe en Stichting Marketing en Promotie Midden-Drenthe hebben we een wandelknooppuntenkaart ontwikkeld.

Lasten & baten

Lasten

628

76,5 %

Baten

1.198

80,7 %

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2021 12:16:15 met de export van 06/17/2021 09:32:44